Bree Sant: Ruim, sfeervol, klassiek

Zeilen op
de Bree Sant!

Bree Sant toen

De Klipper Bree Sant is in 1905 gebouwd bij scheepswerf Kalkman in Kralingse Veer onder de rook van Rotterdam onder de naam " Cathalina ", later heette het schip "Adriana" en tegenwoordig "Bree Sant". Dit is ook de naam van een eeuwenoude zandbank in de Zuiderzee en Waddenzee waar nu de Afsluitdijk op is gebouwd.

De Klipper Bree Sant is in1905 gebouwd bij scheepswerf Kalkman in Kralingse Veer onder de rook van Rotterdam onder de naam " Cathalina ", in opdracht van schipper L. Kanters uit Terneuzen. Het werd een stoere klipper geschikt voor de ruige Westerschelde. In 1922 is het schip gekocht door R.A. Ruijtenberg die er tot 1929 mee zeilde. In 1929 werd de klipper omgebouwd tot motorschip bij de firma Stam in Nieuw Lekkerland. Er kwam een nieuw schippersverblijf en een stuurhut op. Tot 1936 is er zand en grind met het schip gevaren en tot 1940 werd er veel met stukgoed op de Rijn gevaren. Na de Tweede Wereldoorlog werd er voornamelijk naar Belgie gevaren. In 1956 kwam er electrisch licht aan boord. Vanaf 1958 voer het schip weer vaak de Rijn op naar Keulen en Dusseldorf. In 1968 werd er een nieuwe motor in geplaatst, een Scania Vabis van 153 pk. Inmiddels staat er een gloednieuwe motor in van 185 pk die betere emissiewaardes heeft dan de oude.  Het schip heeft tot eind zeventiger jaren nog vrachtgevaren en werd toen woonschip. Jan en Trudy hebben het schip in 1994 gekocht en het in 1995 geheel verbouwd en weer onder zeil gebracht. In 2024 naam Klaas Bosch het schip over. 

Bree Sant nu

Na een eerste seizoen zeilen bleek de Bree Sant een uitstekende zeiler te zijn met bovendien een ruime en luxe accommodatie

De Bree Sant is een tweemastklipper van ruim 32 meter lang en 6 meter breed. Een zeiloppervlak van 400 vierkante meter, tijdens wedstrijden wel tot 700 vierkante meter.
De zeilen zijn eenvoudig te bedienen, zodat er ook met weinig mensen gezeild kan worden. Aan dek is veel ruimte en een grote, gezellige kuip zodat iedereen een plekje kan vinden. De houten masten en rondhouten en veel teakhout aan dek geven het schip een bijzondere uitstraling.

Beneden komt u in een mooi ingerichte salon en ruime open keuken gescheiden door een bar.
De mahonie betimmering ademt een nautische sfeer en u waant zich aan boord van een klassiek jacht. Hier vindt u ook de hutten, sanitaire voorzieningen en bergruimtes. Het gehele schip is voor de koudere periodes voorzien van centrale verwarming. De hutten zijn voorzien van warm en koud stromend water, 220 volt stopkontakten, kledinghaken en een kastje. De bedden zijn 2 meter lang en sommige bedden hebben nog extra beenruimte.

U bent hier: