Bree Sant toen
De Klipper Bree Sant is in 1905 gebouwd bij scheepswerf Kalkman in Kralingse Veer onder de rook van Rotterdam onder de naam " Cathalina ", later heette het schip "Adriana" en tegenwoordig "Bree Sant". Dit is ook de naam van een eeuwenoude zandbank in de Zuiderzee en Waddenzee waar nu de Afsluitdijk op is gebouwd.
De Klipper Bree Sant is in1905 gebouwd bij scheepswerf Kalkman in Kralingse Veer onder de rook van Rotterdam onder de naam " Cathalina ", in opdracht van schipper L. Kanters uit Terneuzen. Het werd een stoere klipper geschikt voor de ruige Westerschelde. In 1922 is het schip gekocht door R.A. Ruijtenberg die er tot 1929 mee zeilde. In 1929 werd de klipper omgebouwd tot motorschip bij de firma Stam in Nieuw Lekkerland. Er kwam een nieuw schippersverblijf en een stuurhut op. Tot 1936 is er zand en grind met het schip gevaren en tot 1940 werd er veel met stukgoed op de Rijn gevaren. Na de Tweede Wereldoorlog werd er voornamelijk naar Belgie gevaren. In 1956 kwam er electrisch licht aan boord. Vanaf 1958 voer het schip weer vaak de Rijn op naar Keulen en Dusseldorf. In 1968 werd er een nieuwe motor in geplaatst, een Scania Vabis van 153 pk, die er nu nog steeds in staat. Het schip heeft tot eind zeventiger jaren nog vrachtgevaren en werd toen woonschip. Jan en Trudy hebben het schip in 1994 gekocht en het in 1995 geheel verbouwd en weer onder zeil gebracht.